Nieuws

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 46 niet laden

De media staan er bol van: datagestuurd of informatiegestuurd werken. Informatie uit (de processen van) de organisatie wordt gebruikt om die processen te optimaliseren en alle betrokkenen aan te sturen. Meten is weten. Toch? Maar om goed te kunnen meten moet je vooral weten wát je wilt meten en waarom. Meten om alleen gegevens te verzamelen is weinig verheffend. Het gaat om het verhaal dat achter de cijfers zit. Erachter komen dat een bepaalde afdeling minder presteert ten opzichte van andere afdelingen, omdat mensen boven hun vermogen moeten presteren, is wel interessant. Niet het kale feit dat ze 15% minder zaken afhandelen. Het gebruik van de juiste en relevante informatie levert inzichten op die je in staat stellen de organisatie beter te laten functioneren. Hoe pak je dat aan?

Niet alleen levert het gebruik van data inzichten op, het geeft een organisatie ook de mogelijkheid tot (snellere) innovatie. Het feit dat direct feedback komt uit veranderingen die zijn ingezet, dat overbodige stappen worden geschrapt en inzichten in het eigen functioneren boven komen, werkt zeer verhelderend. Het draait om wie in staat is de relatie te herkennen tussen de cijfers en het functioneren van de organisatie.

In een tijd waarin de hoeveelheden data waarmee we moeten leren omgaan per dag toenemen is het belangrijk overzicht te houden. Wat is relevant, wat heeft een directe relatie met elkaar en wat is ‘slechts’ bijkomstig? Het succes van datagestuurd werken wordt bepaald door een viertal factoren: wet- en regelgeving, maatschappelijke acceptatie, techniek en de mate van integratie binnen de organisatie. Wilt u meer weten over hoe deze factoren van invloed zijn op het functioneren van uw organisatie en datagestuurd werken? Klik dan hier voor de white paper Datagestuurd Werken

Contact: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.