Nieuws

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 60 niet laden

Het is nog niet zo lang geleden dat de DIV-medewerker precies wist waar hij aan toe was. Dat is echter aan het veranderen door de opkomst van digitalisering en nieuwe communicatietechnologie (waarbij onder meer internet en social media worden ingezet), de kritische, mondige en zelfredzame burger die snel antwoord wil hebben en ‘last but not least’ de druk die vanuit het Rijk op lokale overheden wordt uitgeoefend om zich dienstbaar op te stellen en verder te digitaliseren. Kortom, is de DIV-medewerker nog wel nodig straks?

De traditionele rol van de DIV-medewerker zal er in de toekomst niet meer zijn. Er is weinig tot geen behoefte meer aan het ontsluiten en beheren van fysieke documenten. Die zijn er straks immers steeds minder door de toenemende digitalisering. Ook het Zaakgericht Werken, een dringende wens binnen de overheid, zal de taak van de DIV-medewerker veranderen. Niet langer wordt informatie achteraf geclassificeerd en gearchiveerd, maar vanaf het ontstaan van ‘de zaak’ wordt alle bij die zaak betrokken informatie langs dezelfde weg digitaal beheerd en ontsloten: procesgericht in plaats van documentgericht. Daar is geen DIV-medewerker meer bij nodig. Toch?

De zelfredzame burger die via de mijngemeente-portal zijn zaakjes zelf afhandelt heeft ook geen DIV-medewerker nodig om de benodigde informatie te kunnen vinden of te kunnen aanleveren op de gewenste manier. Wat blijft er dan nog voor taak voor de DIV-medewerker over?

Vooralsnog is de situatie zo dat de kennis en deskundigheid van de DIV-medewerker zeer gewenst is om de processen zoals hier beschreven ook daadwerkelijk zo te kunnen laten verlopen. We zitten nog in een overgangsfase. Maar daarna? Dan is er wel degelijk nog een rol voor de DIV-medewerker, alleen zal die rol anders zijn, meer regisserend, sturend en begeleidend. Daarvoor zijn andere competenties nodig dan die waarover de ‘traditionele’ DIV-medewerker moest beschikken. Het zal voor de toekomstige DIV-medewerker steeds meer draaien om kennis van proces- en kwaliteitsmanagement en het vermogen te verbinden.

Door een verder gaande digitalisering zal de nadruk liggen op aanpassing en optimalisering van de informatievoorziening. Daarin faciliteert de nieuwe DIV-medewerker. Hij wordt meer informatiebeheerder dan medewerker Documentaire Informatie Voorziening. Hij wordt aangesteld om de grote (informatiebeheer)lijnen te bewaken en er zorg voor te dragen dat het beleid en de uitvoering van het beleid op elkaar afgestemd blijven, voldoend aan wet- en regelgeving.

Dus de DIV-medewerker gaat niet verdwijnen, maar hij krijgt wel een andere, proactieve rol. Misschien wel veel belangrijker dan die reactieve, archiefrol die hij altijd heeft gehad.

Wilt u alles lezen over de veranderende rol van de DIV-medewerker? Klik dan hier.

Contact: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.