Nieuws

De komst van robotisering en Artificial Intelligence (AI) zal veel gaan veranderen in overheidsorganisaties. De mogelijkheden om administratieve werkzaamheden uit te besteden aan softbots neemt toe. Zo’n virtuele collega kan er voor zorgen dat het werk voor medewerkers uitdagend en leuk blijft. Ook helpt een softbot om de dienstverlening te versnellen en verbeteren. Dit betekent dat het vormen van een visie op een digitaalvaardige organisatie van groot belang is. Welke impact hebben deze ontwikkelingen op de organisatie en hoe kunnen zowel softbots als medewerkers effectief worden ingezet?

Bij werkprocessen met een hoge administratieve last zijn ambtenaren een groot gedeelte van hun tijd kwijt met het uitvoeren van repetitieve handelingen. Deze taken zijn vaak belangrijk, maar kosten veel tijd en zijn soms foutgevoelig. Een virtuele collega die deze werkzaamheden overneemt is dan erg handig. Veel organisaties zetten daarom RPA (Robotic Process Automation) in, waarbij de voorspelbare delen van werkprocessen worden geautomatiseerd met softbots, die in staat zijn om de menselijke handelingen op een computer te imiteren.

Bij veel overheidsorganisaties zien we dat de omgeving zich vaak sneller ontwikkelt dan het IT-landschap van de organisatie. Steeds meer organisaties robotiseren daarom proces(delen) met RPA. De business kan met RPA worden gefaciliteerd met snelle oplossingen, omdat een softbot in relatief korte tijd kan worden ontwikkeld en ingezet. Een virtuele medewerker zorgt dan voor de aansluiting vanuit de business en maakt daarmee de organisatie efficiënter en robuuster.

Niet alleen de mogelijkheden en inzetbaarheid van RPA nemen toe, maar we zien daarnaast ook een toenemende bewustwording bij veel organisaties. Bestuurders, (informatie)managers en leidinggevenden die hiermee bezig zijn krijgen voor verschillende processen steeds duidelijker in beeld hoe softbots kunnen worden ingezet, zodat medewerkers meer tijd en ruimte krijgen voor zaken die vragen om specifieke (klant)aandacht.

Dit vraagt echter ook om een heldere visie en strategie. Naast het feit dat organisatie en klanten op korte termijn kunnen profiteren van de inzet van RPA, is het ook een manier om de organisatie mee te nemen naar een nieuwe manier van werken in de toekomst. Werkwijzen zullen gaan veranderen, waarbij het belangrijk is om kritisch te kijken naar een effectieve inzet van zowel echte medewerkers als virtuele medewerkers.