mvr logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer

We zien de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) vooral als kans voor betere (digitale) dienstverlening aan bewoners en bedrijven. Onze  gedegen projectaanpak brengt overzicht van alle interacties met uw bewoners en bedrijven. Vanuit dit overzicht creeren we samen inzicht(en) in waar de uitdaginen en kansen liggen en geeft uw mensen en organisatie uitzicht op de (digitale) toekomst.

De Wmebv is een cruciale stap in het aanpassen van wetgeving aan de digitalisering van de samenleving. De bestaande regelgeving, waarbij bestuursorganen elektronisch verkeer mogen uitsluiten, voldoet niet meer aan de eisen van een moderne samenleving (Digitale Overheid, 2023, p. 4).  Door de Wmebv krijgen inwoners en ondernemers het recht om digitaal met de overheid te communiceren. De gemeente moet de digitale kanalen aanwijzen die ze daarvoor kunnen gebruiken. Bij het gebruik van de digitale weg gelden nieuwe waarborgen, zoals notificatie, ontvangstbevestiging, termijnverlenging bij storing en zorgplicht.

De vereisten vanuit de Wmebv 

Volgens de Wmebv heeft de gemeente een aantal verplichtingen: 

  • 1. Aanwijzen van elektronische weg voor berichten 
  • 2a. Geen onnodige belemmeringen voor verzending formeel elektronisch bericht 
  • 2b. Ontvangstbevestiging aan afzender sturen 
  • 2c en d. Beschikbaar stellen gegevens ingevuld in webformulier 
  • 2e. Mededeling bij weigering verkeerd ingezonden formeel bericht 

Analyse digitale kanalen 

Tegenwoordig kunnen al veel zaken online geregeld worden, maar de gemeente is er nog niet. Een burger of bedrijf kan de gemeente bereiken via de telefoon, per post, fysiek (aan de balie), per mail of per online contactformulier. De website is het primaire informatiekanaal voor burgers en bedrijven en hier wordt doorverwezen naar de juiste manier van benaderen van uw organisatie. Een analyse en inventarisatie van alle kanalen is de eerste stap naar een goed overzicht.

Impactanalyse

Vanuit het overzicht van de digitale kanalen in combinatie met een aantal andere belangrijke stucturen zoals het applicatielandschap en de processen kan er naar een impactanalyse gewerkt worden die de nodige inzichten geeft over de te nemen stappen en de kansen die er zijn en waar de prioriteiten komen te liggen.

Visie op digitale dienstverlening

Om goed de pririoteiten te kunnen bepalen zijn kaders nodig waartegen getoetst kan worden. Naast een informatiebeleid(splan) helpt een sterke visie op digitale diensverlening om samen het juiste, maar vooral ook haalbare uitzicht te bepalen. Indien er nog geen (toereikend) beleid en/of viesie is kunnen onze expert helpen om deze te vormen en binnen uw organisatie te verankeren.

Plan van aanpak / projectplan

Met de verkregen overzichten, inzichten en uitzicht is het vormen van een plan van aanpak de laatste stap naar een gestroomlijnde implementatie van de Wmebv. Een aanpak met een direct resultaat in de dienstverlening aan uw bewoners en bedrijven.   

 

MvR levert:
Projectmanagement
Programmamanagement
Interactieve sessies
Visie en beleid vormen
Meer Weten?
Karlijn Roedelof

Neem contact op met

Karlijn Roedelof

Accountmanager
karlijn.roedelof@mvr.nl
06 22 97 39 00

Wilt u weten wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Of bent u geïnteresseerd in een vrijblijvende kennismaking?
Neem contact met ons op